Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Hur man gör vid tävlingar
Hur man gör vid tävlingar
  1. Förberedelser. Se till att du får med dig rätt saker: Tävlingsskor och skor för uppvärmning, tävlingsdräkt, vattenflaska, matsäck om det är en lång tävlingsdag eller fickpengar, kläder för uppvärmning och handduk om du skall duscha efteråt. Kan vara bra att packa ner extra säkerhetsnålar till nummerlappen också. Läs igenom tävlingens PM på deras webbplats för att ha koll på vad som gäller för respektive tävling. 
  2. Kom i god tid. Ofta räcker det att vara på tävlingsarenan lite mer än en timme före start, men det kan vara bra med lite mer marginal om du inte varit på arenan förut, eller om du tävlar för första gången. Lägg till lite tid för parkering eller att ta sig till och från stationen eller busshållplatsen. Kolla kartor och resväg på eniro.se http://kartor.eniro.se/ eller buss-/tågtider och resväg på sl.se http://reseplanerare.sl.se
  3. Avprickningen. Avprickningens plats varierar beroende på tävling, men det brukar vara tydligt utmarkerat och avprickningen sker oftast på en stor anslagstavla. Avprickningen sker oftast 45-60 minuter innan start, men för att veta exakt bör du läsa igenom vad som gäller på varje enskild tävlings PM som finns att ladda ner på tävlingens webbplats. Du prickar av dig genom att skriva ditt namn eller dina initialer vid sitt namn på avprickningslistan.
  4. Seedning. Ofta seedas de tävlande i olika heat beroende på pers/årsbästa. Det ska du helst ha angivit i anmälan. Ibland kan man komplettera vid avprickningen genom att skriva årsbästat eller det personliga rekordet bredvid sitt namn.
  5. Nummerlapp. Så är det dags att hämta nummerlappen. Gå till bordet/tältet där nummerlapparna delas ut. Antingen får du säga din klubb eller ditt namn, men det kan också vara så att du på avprickningslistan ska koll vilket startnummer du har. Sätt nummerlappen på din tävlingströja. Nummerlappen måste vara synlig när du tävlar. 
  6. Uppvärmning. Sen är det dags att värma upp. Hur lång tid innan som du börjar beror på vad du ska göra,hur gammal du är och vilka rutiner du har. Tiden som läggs på uppvärmning brukar vara runt 20-45 minuter, men det varierar beroende på vilka rutiner man har. Kolla gärna i uppvärmningsboken! Är du med i flera grenar så kan uppvärmningen per gren bli kortare och mer inriktad på just den kommande grenen.
  7. Upprop. Uppropet sker en stund före start – ofta 10 eller 15 min före. Då ser du till att vara vid startplatsen och svarar sedan på uppropet och ser till att vara med när ditt heat/ditt lopp/din gren ska starta.
  8. Tävla. Sen är det bara att ladda, lyssna på anvisningarna från starterteamet och grenfunktionärerna och göra sitt bästa! Var schyst mot de andra som tävlar, önska gärna varandra lycka till före start och tacka varandra för god match efteråt.
  9. Jogga ner. Efter tävlingen bör du jogga ner och stretcha lite.
  10. Kolla resultaten. Vill du ha koll på resultaten går du till väggen där de sätts upp. Eller så kollar du på tävlingens webbplats när du kommer hem.
 
Följ oss på sociala medier!
Huvudsponsor Åstadsloppet:
 
Sponsorer och samarbetspartners:
 
Våra arrangemang:
Vi samarbetar med